Trends 2019-03-26T09:13:48+00:00

TRENDS 2019

MEGATRENDS
1. Sundhed
Vi har fået et mere omfattende syn på mad og fokuserer på helheden. Det vil sige, at maden skal ikke kun være sund og god for os selv – den skal også være god for vores omverden.
Vi går op i at spise “rene” råvarer, og maden skal være velsmagende og indbydende at se på – farverig, eksotisk mad som aktiverer vores sanser, og som er spændende og anderledes.

2. Bæredygtighed
Respekt og omtanke for mennesker, dyr og miljø. Fokus på at undgå madspild og på transport over længere distancer.

3. Gennemsigtighed
Der stilles krav om at kende fødevarernes indhold og oprindelse. Forbrugerne vil have deklarationer, der er til at gennemskue, uden kunstige ingredienser, sødestoffer, tilsætningsstoffer og kemikalier.

4. Madengagement
Forbrugere er blevet mere og mere interesserede og engagerede i mad og ikke mindst madlavning. Mad er en kilde til nye oplevelser og kan f.eks. være nye smagsindtryk, genopdagelse af gamle madlavningsteknikker (f.eks. syltning) eller udforskning af køkkener fra andre verdenshjørner.

5. Convenience
Der efterspørges løsninger, hvor tiden der skal bruges på forberedelse og tilberedelse er kort. Det skal opleves let og ligetil. Desuden skal maden være sund og have en ordentlig mæthedsværdi.

ØVRIGE TRENDS
6. Global smag
Nordisk mad skubbes til side til fordel for en mere global smag. Maden skal være autentisk og tro mod det land, det stammer fra. Vi er åbne over for eksotisk mad og prøver gerne nye smagsretninger.

7. Millenials-gruppen (18-35 år)
Denne gruppe er på vej til at blive attraktive men krævende kunder. De er “digitale indfødte”, og det har stor betydning for den måde, de handler på. De forventer hurtig adgang til relevant information og anvender mobiltelefon og andre medier til dynamisk indsamling af information.

8. SoMe eating
Vi ser det hele tiden – mennesker der tager billeder af deres mad på restaurant, eller hvis de har kokkereret derhjemme. Derudover er antallet af madbloggere stort – og stadigt stigende.

9. Alt med måde
 I stedet for at tælle kalorier og kilometer på løbebåndet søger man et liv i balance med afslapning og familieliv.
Mad i mindre mængder og dermed mindre madspild. Man nyder lidt men godt.

 10. Fri for
Kvalitet, friskhed og naturlighed er nøgleord. Som producent skal man tænke alternative ingredienser men uden at gå på kompromis med smag og konsistens. 

 

*Kilde: Landbrug & Fødevarer samt øvrig research